Kwaliteit van de zorg
Als GGZ-instelling willen wij onze cliënten kwalitatief de best mogelijke zorg bieden. Naast onze universitair afgestudeerde basispsychologen (WO) met verscheidene classificaties, bestaat ons multidisciplinair team uit klinisch psychologen, psychotherapeuten en GZ-psychologen die BIG-geregistreerd zijn en zij staan onder scherp toezicht van de overheid, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en betrokken beroepsverenigingen. Ook is er een regulier samenwerkingsverband met een psychiater voor psychiatrische consultatie en voor het medicamenteus behandelen. Voor kwaliteitsbewaking en -bevordering volgen de behandelaren wekelijks individuele supervisie en wonen zij wekelijks een literatuurbespreking bij inzake de psychoanalytische theorie en psychoanalytische therapie. Maandelijks komt een indicatiestaf bijeen in aanwezigheid van een psychiater.
Cliënttevredenheid
Met regelmaat voeren wij in samenwerking met Embloom, een bedrijf dat staat voor het verrijken en verbeteren van de zorg voor mensen met bijvoorbeeld psychische klachten, een cliënttevredenheidenquête uit onder onze cliënten. Een cliënttevredenheidenquête is een online vragenlijst die door cliënten kan worden ingevuld en er is om de tevredenheid van onze cliënten te meten over de door ons geleverde zorg. De opzet is om feedback te verzamelen over ervaringen, kwaliteit en mogelijke verbeterpunten, zodat onze instelling haar service verder kan optimaliseren.
De laatste cijfers (augustus 2024) naar aanleiding van een Nederlandstalige enquête gaf een gemiddelde cliëntscore te zien van 8,19. (De cliëntscore van anderstalige enquêtes zijn opvraagbaar bij ons secretariaat.) De enige onvoldoende die uit deze enquête naar voren kwam was op het vlak van “Informatie cliëntenorganisaties/zelfhulpgroepen”. Tijdens de aanmelding en de intake wijzen wij nu onze cliënten daar extra nadrukkelijk op. Ook op deze website kunt u daar informatie over terugvinden: zie pagina Samenwerking en cliëntenorganisaties.
Kwaliteitsstatuut
Per 1 januari 2017 zijn alle zorgaanbieders verplicht om de kwaliteit van hun praktijkvoering vast te leggen in een kwaliteitsstatuut. U kunt ons actuele, goedgekeurde kwaliteitsstatuut terugvinden op onze website.
Wkkgz
De overheid heeft wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Dit betekent ook dat men moet weten wat er gebeurt als je een klacht hebt in verband met de geleverde zorg. Dit is vastgelegd in de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg, de Wkkgz die ook wel klachtwet wordt genoemd. Zie voor nadere informatie over deze klachtwet onze website, op de pagina Rechten en plichten.
In het verlengde hiervan wordt door onze praktijk voldaan aan de volgende wettelijke voorwaarden:
- Wij voeren voor alle nieuwe medewerkers die zorg verlenen aan onze cliënten de Vergewisplicht via de overheid (IGJ) uit en vragen hen om een verklaring omtrent gedrag (VOG) op te vragen en bij ons in te leveren. Wij hebben een schriftelijke overeenkomst met alle zorgverleners die voor onze praktijk werken.
- Er is bij ons een procedure voor het veilig melden en registreren van incidenten, het onderzoeken van incidenten en het besluit om tot het nemen van eventuele maatregelen over te gaan. De cliënt wordt altijd binnen 24 uur ingelicht over een incident en het incident wordt vermeld in het dossier van de cliënt.
- Wij melden iedere calamiteit en iedere gewelddadige situatie binnen een zorgrelatie en iedere beëindiging van een arbeidsrelatie wegens ernstig disfunctioneren bij de Inspectie van de Gezondheidszorg.
Privacywet AVG
Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing, ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).
De AVG versterkt de privacyrechten van alle Europese burgers. Met de AVG wordt meer de nadruk gelegd op het verantwoordelijk verwerken van persoonsgegevens. U kunt ondersteuning ontvangen van de functionaris gegevensbescherming in het geval van bijvoorbeeld een gewenste correctie, verwijdering of (bezwaar tegen) verwerking van gegevens, (vermoeden van) datalekken, vragen omtrent toestemming en nadere informatie over het privacybeleid en procedures van onze GGZ-instelling met betrekking tot gegevensbescherming. U kunt dan contact opnemen met onze functionaris gegevensbescherming: de heer O. Hoefman. Telefonisch bereikbaar via telefoonnummer (020) 6730282. Een e-mailbericht kunt u richten aan .
In de footer op onze website treft u ons privacybeleid aan en dit maakt duidelijk op welke wijze wij voldoen aan de eisen die uit de AVG voortvloeien. Wij zijn erop gericht erg zorgvuldig met uw persoonsgegevens om te gaan, net zoals wij het zelf erg op prijs stellen als anderen zorgvuldig met onze persoonsgegevens omgaan.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Wij houden ons aan de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Het is de professionele norm om melding te doen bij Veilig Thuis als er vermoedens zijn van acute en structurele onveiligheid. Wij bepalen aan de hand van een stappenplan uit de meldcode of er een melding gedaan moet worden bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet.
Voor meer informatie zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode.
De meldcode is bedoeld voor (vermoedens van) fysiek, psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing. De 5 stappen in de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpen zorgprofessionals binnen de Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. vanaf het moment van signaleren tot aan het besluit over het al dan niet doen van een melding bij Veilig Thuis:
- In kaart brengen van fysieke, emotionele of gedragsmatige signalen met behulp van de signalenkaart. De kindcheck is onderdeel van deze stap en is bedoeld voor zorgprofessionals om kindermishandeling door volwassen cliënten vroegtijdig te herkennen
- Overleggen voor een objectievere kijk met een (collega) regiebehandelaar, interne vertrouwenspersoon, praktijkhouder en/of indien nodig met Veilig Thuis: het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling
- In gesprek gaan met de betrokkene(n) om zorgen te bespreken
- Afweging maken van de ernst van de situatie. Bij twijfel kan altijd contact worden opgenomen met Veilig Thuis
- Een beslissing nemen. Het afwegingskader in de meldcode helpt de zorgprofessional bij het nemen van een beslissing. Afwegingskaders die beschikbaar zijn voor specifiek psychologen, (psycho)therapeuten en andere zorgprofessionals werkzaam in de GGZ zijn:
Afwegingskader meldcode
Dynamisch afwegingskader
Zorgprofessionals nemen beslissing
De zorgprofessionals binnen de Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. nemen in stap 5 van de meldcode op basis van 2 vragen een beslissing:
- Is hulp verlenen of organiseren (ook) mogelijk?
- Hulp verlenen is mogelijk als:
- de zorgprofessional in staat is om passende hulp te bieden of te organiseren;
- de betrokkenen meewerken aan de geboden of georganiseerde hulp;
- de hulp leidt tot blijvende veiligheid
- Hulp verlenen is mogelijk als:
- Is melden bij Veilig Thuis noodzakelijk?
- Zorgprofessionals maken een melding bij Veilig Thuis als er sprake is van acute of structurele onveiligheid. Of als hulp verlenen op basis van één van de bovenstaande punten niet mogelijk is
De zorgprofessional legt alle doorlopen stappen vast in een cliëntdossier of een ander registratiesysteem. Bekijk de video Documenteren in de meldcode.
Kinderen betrokken bij de meldcode
Als zorgprofessionals binnen de Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. kindermishandeling vermoeden, is het van belang om met de kinderen te praten en de meldcode te doorlopen. De Handreiking Participatie van kinderen in de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt hierbij. In de handreiking staan ook tips over hoe organisaties hun meldcode kindvriendelijk kunnen maken.
Beroepsgeheim en de meldcode
Onze zorgprofessionals hebben een beroepsgeheim en mogen in principe geen informatie over de cliënt aan anderen geven. In sommige situaties geldt een uitzondering, bijvoorbeeld bij (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling. In dat geval is het toegestaan om zonder toestemming van de cliënt te overleggen.
Dat mag alleen als de informatie noodzakelijk is om het huiselijk geweld of de kindermishandeling te stoppen of een redelijk vermoeden daarvan te onderzoeken. De zorgprofessional dient hierbij het stappenplan in de meldcode te gebruiken.
Deze uitzondering staat specifiek vermeld in het meldrecht bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Het meldrecht staat in artikel 5.2.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Beroepsverenigingen
Binnen ons team zijn een of meerdere zorgverleners lid van de volgende beroepsverenigingen: NVP, NVPP, VGCt, NIP, LVVP, NPAV en/of volgen een opleiding voor een van deze beroepsverenigingen.
Gecertificeerd ISO 9001:2015
Per 2 december 2024 is het Kwaliteitsmanagementsysteemcertificaat ISO 9001:2015, onder nr. K-0221712/1, door KIWA N.V. aan onze GGZ-instelling verleend en deze is tot 1 december 2027 geldig.
Geen contracten met zorgverzekeraars
Goede zorg vereist zorgvuldigheid en aandacht voor de individuele behoeften van de cliënt. Eisen van zorgverzekeraars maken het steeds moeilijker om aan deze belangrijke criteria te voldoen. Vandaar dat de zorgverleners binnen onze praktijk besloten hebben om ook in 2024 contractvrij te werken ofwel dat zij niet door zorgverzekeraars beperkt worden in het leveren van kwalitatief goede zorg. De ervaring leert dat dit de kwaliteit van de behandeling ten goede komt. Dit betekent ook dat ingeval van complexe zorg wij uw zorgverzekeraar niet vooraf kunnen voorzien van exacte informatie over de behandelduur en de inzetverhouding tussen regiebehandelaar en medebehandelaren.
Wachttijden
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
De cliëntenraad is er ten behoeve van u!
Elke zorginstelling moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Zoals de naam van deze wet aangeeft, is de cliëntenraad er om de medezeggenschap van cliënten in de zorg te versterken. De cliëntenraad is dus bij uitstek een belangenbehartiger* voor cliënten die zorg zoeken.
Onze cliëntenraad is representatief voor de cliënten van de Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. en bestaat uit (ex-)cliënten, familie of vrijwilligers die zich nauw betrokken voelen bij onze praktijk. Het takenpakket van onze cliëntenraadsleden is vastgelegd in ons Huishoudelijk reglement. Een belangrijke taak van de cliëntenraad is het opstellen van een schriftelijk advies ten behoeve van besluiten die onze praktijk gaat nemen.
Terwijl wij ons als zorgaanbieder bezighouden met wat de wet en de veranderende omstandigheden van ons vragen, is de cliëntenraad slechts gericht op de belangen van u als cliënt. Onze cliëntenraad is daardoor voor ons een goede gesprekspartner die meedenkt over de kwaliteit van zorg en hoe wij onze dienstverlening richting u als cliënt verder kunnen verbeteren. Kortom, de cliëntenraad is er ten behoeve van u!
Indien u contact wil opnemen met onze cliëntenraad, dan kunt u dit doen door ons te bellen op telefoonnummer (020) 6730282 en te vragen naar de heer Onno Hoefman. U kunt ook mailen naar e-mailadres , ter attentie van de cliëntenraad.
*De cliëntenraad is geen klachten- of geschillencommissie. Mocht eenzelfde klacht echter regelmatig voorkomen, dan kan de cliëntenraad hier aandacht aan besteden en naar een oplossing zoeken, omdat het om een gemeenschappelijk cliëntenbelang gaat.
___
Besluit tot instellen cliëntenraad
De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) verplicht zorgaanbieders die zijn toegelaten op grond van de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) om een cliëntenraad in te stellen, die binnen het kader van de doelstellingen van de instelling in het bijzonder de gemeenschappelijke belangen van cliënten behartigt.
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. zorgaanbieder: Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o., hierna te noemen: ‘PPAEO’, bij dit besluit vertegenwoordigd door mevrouw drs. S. Günther-Rienks.
b. cliënt: een natuurlijk persoon die onder behandeling is van PPAEO.
c. ex-cliënt: een natuurlijk persoon die onder behandeling is geweest van PPAEO.
d. cliëntenraad: de op basis van dit instellingsbesluit door PPAEO ingestelde cliëntenraad.
e. commissie van vertrouwenslieden: de commissie die belast is met bemiddeling bij en de behandeling van meningsverschillen tussen PPAEO en de cliëntenraad. PPAEO is aangesloten bij de
Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV)
Postbus 8258, 3503 RG Utrecht
E-mail:
Tel.nr.: 030-2739344
De cliëntenraad heeft tot taak om binnen het kader van de doelstellingen van PPAEO, de gemeenschappelijke belangen van cliënten te behartigen.
1. De cliëntenraad bestaat uit een oneven aantal van drie leden.
2. De leden van de cliëntenraad worden door PPAEO benoemd.
1. De leden van de cliëntenraad worden benoemd voor een periode van vier jaar.
2. De leden van de cliëntenraad zijn herbenoembaar voor dezelfde periode.
3. De leden die in de cliëntenraad zitting nemen kunnen zijn:
– cliënten van PPAEO;
– ex-cliënten van PPAEO;
– naaste familie of partners van (ex-)cliënten van PPAEO;
– vrijwilligers die zich nauw betrokken voelen bij PAEO.
4. Personen die werkzaam zijn bij PPAEO kunnen geen lid van de cliëntenraad zijn.
5. De cliëntenraad is representatief voor de cliënten van PPAEO en is in staat hun gemeenschappelijke belangen te behartigen. Indien de cliëntenraad hieraan niet meer voldoet kan PPAEO de cliëntenraad (geheel of gedeeltelijk) ontbinden en met inachtneming van de bepalingen van dit besluit opnieuw doen samenstellen.
6. De cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter en een secretaris/penningmeester.
PPAEO stelt de cliëntenraad in ieder geval in de gelegenheid advies uit te brengen over elk door PPAEO voorgenomen besluit over:
a. gehele of een gedeeltelijke opheffing van PPAEO, een verhuizing of een ingrijpende verbouwing;
b. het overdragen van de zeggenschap of het aangaan van een concentratie als omschreven in de Mededingingswet of het aangaan van een duurzame samenwerking met een andere instelling;
c. de begroting en de jaarrekening;
d. een wijziging van het binnen PPAEO geldende Kwaliteitsstatuut GGZ, wanneer die wijziging betreft:
– een wijziging van de doelstelling of de grondslag van PPAEO;
– een belangrijke wijziging in de organisatie;
– een belangrijke inkrimping, uitbreiding of andere wijziging van de werkzaamheden;
– het benoemen van personen die rechtstreeks de hoogste zeggenschap zullen uitoefenen bij de leiding van arbeid in de instelling;
– het algemeen beleid inzake de toelating van cliënten en de beëindiging van deze zorgverlening aan cliënten.
PPAEO behoeft de instemming van de cliëntenraad voor elk door hem voorgenomen besluit over:
a. een wijziging van dit instellingsbesluit;
b. een wijziging van het huishoudelijk reglement van de cliëntenraad;
c. de systematische bewaking, beheersing of verbetering van de kwaliteit van de aan cliënten te verlenen zorg;
d. een wijziging van de binnen PPAEO geldende klachten- en geschillenregeling;
Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:
– door verloop van de zittingsduur;
– door overlijden van het lid van de cliëntenraad;
– door een besluit van een lid om het lidmaatschap op te zeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van twee maanden;
– wanneer de cliëntenraad besluit dat voortzetting van het lidmaatschap redelijkerwijs niet van de cliëntenraad kan worden gevergd.
1. De kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taak van de cliëntenraad, komen ten laste van PPAEO.
2. De kosten van het voeren van rechtsgedingen in het kader van de Wmcz, komen slechts ten laste van PPAEO, indien PPAEO van te voren van de te maken kosten schriftelijk op de hoogte is gesteld door de cliëntenraad.
3. Onverminderd het bepaalde in lid 1 en lid 2 kan PPAEO, in overeenstemming met de cliëntenraad, de kosten die de cliëntenraad in enig jaar zal maken, vaststellen op een bepaald bedrag dat de cliëntenraad naar eigen inzicht kan besteden. Kosten waardoor het hier bedoelde bedrag zou worden overschreden, komen slechts ten laste van PPAEO voor zover zij in het dragen daarvan toestemt.
1. PPAEO staat de cliëntenraad het gebruik toe van de voorzieningen waarover zij kan beschikken en die de cliëntenraad voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig heeft.
2. Onverminderd het bepaalde in lid 1 kan PPAEO jaarlijks, in overeenstemming met de cliëntenraad, een nadere regeling vaststellen waarin wordt beschreven welke voorzieningen de cliëntenraad ten dienste staan, de mate waarin daarvan gebruik wordt gemaakt en al het overige wat in dit kader relevant wordt geacht.
Bij verschil van mening tussen PPAEO en de cliëntenraad over de uitvoering van de artikelen 5 en 6 kan de cliëntenraad de commissie van vertrouwenslieden vragen om te bemiddelen.
1. In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist PPAEO.
2. Dit besluit kan worden gewijzigd door PPAEO. PPAEO wijzigt dit besluit niet voordat de cliëntenraad hierover positief advies heeft uitgebracht dan wel, wanneer dit advies negatief is, PPAEO heeft vastgesteld dat zij bij afweging van betrokken belangen in redelijkheid tot wijziging van het besluit kan komen.
3. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2017.
Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o.
___
Huishoudelijk Reglement cliëntenraad
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. zorgaanbieder: Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o., hierna te noemen: ‘PPAEO’, thans vertegenwoordigd door mevrouw drs. S. Günther-Rienks.
b. cliënt: een natuurlijk persoon die onder behandeling is van PPAEO.
c. ex-cliënt: een natuurlijk persoon die onder behandeling is geweest van PPAEO.
d. cliëntenraad: de op basis van het instellingsbesluit door PPAEO ingestelde cliëntenraad.
e. directie: het bestuur van PPAEO
f. commissie van vertrouwenslieden: de commissie die belast is met bemiddeling bij en de behandeling van meningsverschillen tussen PPAEO en de cliëntenraad. PPAEO is aangesloten bij de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV)
Postbus 8258, 3503 RG Utrecht
E-mail:
Tel.nr.: 030-2739344
Artikel 2 Doelstelling van de cliëntenraad
1. Het doel van de cliëntenraad is om binnen het kader van de doelstellingen van PPAEO de gemeenschappelijke belangen van de cliënten te behartigen.
2. De cliëntenraad bevordert naar vermogen de participatie, medezeggenschap en belangenbehartiging van cliënten, zodat cliënten zoveel mogelijk worden betrokken bij de gang van zaken ten aanzien van de behandeling door/bij PPAEO.
Artikel 3 Samenstelling en stemrecht
1. De cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter en penningmeester/secretaris. De functieverdeling wordt ter kennis gebracht aan PPAEO.
2. Ieder lid van de cliëntenraad heeft stemrecht.
3. De cliëntenraad beslist bij gewone meerderheid.
Artikel 4 De voorzitter en de secretaris
1. De voorzitter leidt de vergaderingen van de cliëntenraad. Hij draagt zorg voor naleving van het Instellingsbesluit en het Huishoudelijk Reglement.
2. De secretaris/penningmeester draagt zorg voor het beheer van het aan de cliëntenraad ter beschikking gestelde budget en voor een goede secretariaatsvoering van de cliëntenraad, daaronder begrepen:
a. het opstellen van een agenda ten behoeve van een vergadering van de cliëntenraad;
b. het opstellen van de verslagen van vergaderingen van de cliëntenraad;
c. het opstellen van schriftelijke adviezen ten behoeve van besluiten van PPAEO;
d. het organiseren van het bijeenkomen van de cliëntenraad.
Artikel 5 Procedure bij de advisering door de cliëntenraad
1. PPAEO vraagt over de besluiten genoemd in artikel 5 en artikel 6 van het Instellingsbesluit advies op een zodanig tijdstip dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
2. PPAEO dient de adviesaanvraag schriftelijk en gemotiveerd bij de cliëntenraad in.
3. De cliëntenraad brengt het advies zo mogelijk schriftelijk uit aan PPAEO, uiterlijk binnen zes weken na ontvangst van de adviesaanvraag. Cliëntenraad en PPAEO kunnen bij de adviesaanvraag een kortere termijn afspreken. Wanneer de cliëntenraad niet binnen de in deze bepaling bedoelde termijn heeft geadviseerd wordt de cliëntenraad geacht geen gebruik te hebben gemaakt van deze bevoegdheid.
4. Wanneer de cliëntenraad afziet van het uitbrengen van advies stelt hij PPAEO hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis.
5. PPAEO neemt geen besluit dat afwijkt van het door de cliëntenraad uitgebracht advies dan nadat daarover, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, tenminste eenmaal overleg is gepleegd.
6. PPAEO doet aan de cliëntenraad mededeling van een besluit waarover de cliëntenraad schriftelijk advies heeft uitgebracht en doet dit onder opgaaf van redenen indien hij van het advies is afgeweken.
Artikel 6
1. Een door de PPAEO genomen besluit zoals genoemd in artikel 6 van het Instellingsbesluit, dat afwijkt van het door de cliëntenraad gegeven advies, is nietig indien de cliëntenraad tegenover PPAEO schriftelijk een beroep op nietigheid heeft gedaan.
2. Het eerste lid vindt geen toepassing, indien de commissie van vertrouwenslieden heeft vastgesteld dat PPAEO bij afweging van de betrokken belangen in redelijkheid tot zijn voornemen heeft kunnen komen.
3. De cliëntenraad kan slechts een beroep op de in lid 1 bedoelde nietigheid doen binnen een maand nadat PPAEO zijn besluit heeft medegedeeld dan wel, bij gebreke van deze mededeling, de cliëntenraad is gebleken dat PPAEO uitvoering of toepassing geeft aan zijn besluit.
Artikel 7 Rechten en plichten leden cliëntenraad
1. Cliënten ondervinden als gevolg van deelname aan de cliëntenraad geen hinder bij de behandeling dan wel begeleiding en bejegening door medewerkers van PPAEO.
2. De leden van de cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle aangelegenheden waarvan PPAEO dan wel de cliëntenraad hun geheimhouding heeft opgelegd, van alle aangelegenheden waarvan de leden het vertrouwelijke karakter hadden moeten begrijpen.
3. De geheimhoudingsplicht duurt voort na het einde van het lidmaatschap van de cliëntenraad.
Artikel 8 Informatieverstrekking
1. PPAEO verstrekt de cliëntenraad tijdig, en desgevraagd schriftelijk, alle inlichtingen en gegevens die deze voor het vervullen van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.
2. PPAEO verstrekt de cliëntenraad, tenminste eenmaal per jaar, mondeling of schriftelijk algemene gegevens over het beleid dat in het afgelopen jaar is gevoerd en in het komende jaar zal worden gevoerd.
3. PPAEO draagt er zorg voor dat de medewerkers en de cliënten van de instelling schriftelijk worden geïnformeerd over het bestaan van de cliëntenraad en de inhoud van deze regeling.
Artikel 9 Openbaarheid van stukken
1. PPAEO verplicht zich ertoe in het jaarverslag van de instelling een paragraaf op te nemen over het gevoerde overleg met de cliëntenraad.
2. PPAEO maakt binnen tien dagen na vaststelling de volgende stukken openbaar: – het jaarverslag; – op schrift gestelde uitgangspunten voor het beleid, waaronder begrepen de algemene criteria welke bij de zorgverlening worden gehanteerd; – de notulen en de besluitenlijst van de vergaderingen van het bestuur – een regeling op het gebied van de behandeling van klachten van cliënten en andere voor cliënten geldende regelingen.
3. Het openbaar maken geschiedt door de stukken voor cliënten ter inzage te leggen en hen op verzoek afschriften te verstrekken.
4. Van het ter inzage leggen wordt mededeling gedaan op de wijze die in de instelling gebruikelijk is voor het doen van mededelingen aan cliënten.
5. De cliëntenraad ontvangt de in het tweede lid genoemde stukken rechtstreeks van PPAEO.
Artikel 10 Vertegenwoordiging
1. De voorzitter van de cliëntenraad is bevoegd de cliëntenraad in en buiten rechte te vertegenwoordigen.
2. De cliëntenraad kan incidenteel, zo nodig onder voorwaarden, andere leden van de cliëntenraad de bevoegdheid toekennen de cliëntenraad buiten rechte te vertegenwoordigen.
Artikel 11 Materiële, financiële en personele middelen
1. PPAEO stelt jaarlijks in overleg met de cliëntenraad een budget ter beschikking van de cliëntenraad.
2. De cliëntenraad kan dit budget passend binnen de doelstellingen van de cliëntenraad naar eigen inzicht besteden, in overeenstemming met de in de instelling geldende regels en gebruiken.
3. Kosten die het genoemde budget overschrijden dienen gemotiveerd te worden aangevraagd bij PPAEO.
4. De cliëntenraad kan gebruik maken van de in de instelling aanwezige voorzieningen die hij voor de uitvoering van zijn taak in redelijkheid nodig heeft. De kosten hiervan komen niet ten laste van het in het eerste lid genoemde budget. Het betreft hier zaken zoals vergaderruimte, kopieerapparatuur, computer- en printfaciliteiten, telefoon, fax, briefpapier, en koffie/ thee.
Artikel 12 Slotbepalingen
Deze regeling treedt in werking op 1 september 2017.
Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o.