Kwaliteitsstatuut
Het Kwaliteitsstatuut van de Psychotherapie Praktijk S. Günther handelend onder de naam Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. (‘de PPAEO’) beschrijft de wijze waarop de PPAEO de integrale zorg voor de individuele cliënt heeft georganiseerd op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet (Zvw) te kunnen verlenen.
Dit kwaliteitsstatuut is van kracht per 1 januari 2022. Het door de PPAEO ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat onze praktijk bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De PPAEO bevordert daarmee gepaste zorg. Het kwaliteitsstatuut van de PPAEO is vastgelegd in publieke regelgeving en is openbaar.
Psychotherapie Praktijk S. Günther
handelend onder de naam Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o.
Parnassusweg 207, 1077 DG Amsterdam
T 020-6730282
F 020-6723829
E
KvK 50730452
KvK Vestiging 000020776721
Kwalificatie 2270 Zelfstandige behandelcentra (EMS)
GGZ-instelling AGB 22227545
Regiebehandelaars
Mevrouw drs. S. Günther-Rienks
Persoonlijk AGB 94000406
Kwaliteitscodes 9401, 9402 en 9405
BIG reg. psychotherapeut 19025776716
BIG reg. klinisch psycholoog 19025776725
Mevrouw E. Sotiriou
Persoonlijk AGB 94109095
BIG reg. psychotherapeut 89928913816
Mevrouw drs. F. Mizee
Persoonlijk AGB 94114179
BIG reg. gz-psycholoog 49932393325
Inhoudsopgave
BEGRIPPENLIJST
ALGEMEEN DEEL (‘SECTIE I’)
1. INLEIDING
2. DOELEN VAN HET KWALITEITSSTATUUT
3. ALGEMENE UITGANGSPUNTEN
3.1. Cliënt centraal
3.2. Relatie tot wet- en regelgeving
4. AANBOD VAN ZORG AAN DE CLIËNT
4.1. Het behandelingsproces
4.2. Regiebehandelaar
4.3. Vormgeven gepast gebruik
SPECIFIEKE BEPALINGEN GGZ-INSTELLINGEN (‘SECTIE III’)
1. INLEIDING
2. INVULLING REGIEBEHANDELAARSCHAP
2.1. De generalistische basis-ggz
2.2. De specialistische ggz
3. ORGANISATIE VAN DE ZORG
Begrippenlijst
Bekwaamheid: de zorgverlener dient voldoende kennis en ervaring te hebben ten aanzien van zijn werkzaamheden om die naar behoren te verrichten.
Bevoegdheid: de zorgverlener dient zijn werkzaamheden uit te voeren binnen de grenzen van zijn wettelijk omschreven deskundigheidsgebied.
BIG-beroepen: arts, tandarts, apotheker, verloskundige, verpleegkundige, fysiotherapeut, gezondheidszorgpsycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog en psychiater.
BIG-registratie: beoefenaren van de BIG-beroepen kunnen zich in het BIG-register laten inschrijven indien zij voldoen aan de wettelijke opleidingseisen die voor hun beroep gelden en er voor hun inschrijving geen weigeringsgronden van toepassing zijn.
Generalistische basis-ggz: diagnostiek en behandeling van lichte tot matige, niet-complexe psychische problemen of stabiele chronische problematiek.
Gepast gebruik: de juiste inzet van hulp, niet meer dan nodig en niet minder dan noodzakelijk, op alle momenten tijdens een behandeling.
Gespecialiseerde ggz: zie specialistische ggz.
Integrale zorg: het geheel van activiteiten die tot doel hebben alle processen van een zorgaanbieder (in het geval van ketenzorg van meerdere zorgaanbieders) die van invloed zijn op de kwaliteit van de zorg, zodanig te sturen en te borgen dat de zorg de kwaliteit heeft die men met elkaar nastreeft.
Intervisie: een vorm van intercollegiale toetsing op locatie waarbij de omstandigheden waaronder en de manier waarop collegae het beroep uitoefenen worden beoordeeld.
Kwaliteitsvisitatie: een ter plaatse te verrichten onderzoek onder een groep professionals door collegae professionals, waarbij op basis van zelfevaluatie continue kwaliteitsverbetering van de zorgverlening aan cliënten/cliënten wordt nagestreefd.
Professional: een zorgverlener die om zorg te kunnen verlenen moet voldoen aan basis-kwaliteitseisen.
Professioneel handelen: de beroepsbeoefenaar handelt met de deskundigheid en zorgvuldigheid die van hem in deze situatie verwacht mag worden.
Professioneel netwerk : de samenwerking tussen verschillende zorgprofessionals, al dan niet binnen dezelfde zorgaanbieder.
Professionele standaard: richtlijnen, beroepsrichtlijnen, gedragscodes, (veld)normen, zorgstandaarden dan wel organisatiebeschrijvingen die betrekking hebben op het gehele zorgproces of een deel van een specifiek zorgproces en die vastleggen wat noodzakelijk is om vanuit het perspectief van de cliënt goede zorg te verlenen.
Regiebehandelaar: de zorgverlener die de regie voert over het zorgproces.
Specialistische ggz (ook wel gespecialiseerde ggz): diagnostiek en specialistische behandeling van (zeer) complexe psychische aandoeningen.
Supervisie: het werken onder begeleiding van een supervisor om te leren over de gezondheidszorg.
Veldnorm: is een handelingsinstructie voor zorgvuldig en professioneel handelen in de zorg. Dergelijke veldnormen worden opgesteld door het veld zelf om aan te geven welke normen zij onderling of in hun betrekkingen met derden in acht zullen nemen en fungeren als toetssteen.
Zorgaanbieder: de rechtspersoon of individueel persoon, die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
Zorgverlener: de voor de zorginstelling werkzame of vrijgevestigde beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de behandeling of begeleiding persoonlijk contact heeft.
ALGEMEEN DEEL (‘Sectie I’)
1. Inleiding
Dit is het kwaliteitsstatuut van de PPAEO, welke is opgesteld conform het landelijk vastgestelde model(1). Het kwaliteitsstatuut wordt gedragen door de beroeps- en brancheverenigingen in de ggz en is daarmee een veldnorm.
_______________________________
(1) https://www.zorginzicht.nl/bibliotheek/model-kwaliteitsstatuut-ggz/Paginas/Home.aspx
2. Doelen van het kwaliteitsstatuut
Het kwaliteitsstatuut beschrijft de wijze waarop de PPAEO de integrale zorg voor de individuele cliënt heeft georganiseerd, in het bijzonder de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de betrokken (andere) zorgverleners, en hun onderlinge verhoudingen, op een zodanige manier dat de autonomie en regie van de cliënt zoveel mogelijk wordt gestimuleerd en de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorgverlening inzichtelijk en toetsbaar zijn.
3. Algemene uitgangspunten
3.1. Cliënt centraal
De PPAEO streeft ernaar de kwaliteit van de zorgverlening te verbeteren. Het oordeel van de cliënt is daarbij van groot belang. Onze praktijk kent de procedure de cliënt een jaar na de start van zijn behandeling en aan het einde van zijn behandeling te vragen een oordeel te vellen over een aantal belangrijke aspecten middels het invullen van een klanttevredenheidsformulier en indien gewenst zal dit tijdens het afsluitende consult met cliënt worden besproken. De gegevens van het klanttevredenheidsonderzoek worden vertrouwelijk behandeld. De leidinggevende vertaalt in overleg met de cliëntenraad de gegevens vervolgens naar aandachts- en actiepunten en doelstelling binnen de PPAEO.
3.2. Relatie tot wet- en regelgeving
Zowel de regiebehandelaar als de andere zorgverleners van de PPAEO houden zich aan de professionele standaard. Zorgverleners hebben ruimte om de organisatie en inhoud van de zorg daarbinnen naar eigen professioneel inzicht in te richten. Deze ruimte wordt evenwel begrensd door wettelijk geregelde verantwoordelijkheden en bevoegdheden, die voortvloeien uit onder meer de Wkkgz, Wet BIG, WGBO, Zorgverzekeringswet en Wet BOPZ/Wvggz. De praktijkhoudster, gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychoanalytisch psychotherapeut, mevrouw S. Günther-Rienks informeert de zorgverleners in de praktijk over nieuwe ontwikkelingen of bespreekt deze in het reguliere werkoverleg en ziet net als de overige regiebehandelaars binnen PPAEO toe op de naleving van zorgstandaarden en richtlijnen in concrete gevallen.
Het behandelteam van de PPAEO bestaat uit een klinisch psycholoog, psychotherapeuten, gz-psychologen en universitair afgestudeerde basispsychologen met verscheidene kwalificaties, waarvan enkelen een opleiding voor verschillende beroepsverenigingen volgen. Een of meerdere zorgverleners binnen de PPAEO zijn lid van de volgende beroepsverenigingen: NVP, NVPP, VGCt, NIP, LVVP en NPAV.
4. Aanbod van zorg aan de cliënt
Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. biedt verschillende vormen van psychotherapie aan, in het bijzonder psychodynamische psychotherapie. De keuze voor een therapievorm is afhankelijk van de problematiek en de eigen voorkeur en capaciteiten van de cliënt. De praktijk is vooral een expert in persoonlijkheidsproblematiek. De instelling heeft een zeer diverse cliëntenpopulatie. De leeftijden variëren tussen geboortejaar 1937 en 2000. Hoewel alle leeftijden hiertussen voorkomen, is het merendeel geboren in de jaren 70, 80 en 90. De regiebehandelaars binnen de instelling zijn het centrale aanspreekpunt voor cliënt en diens naasten en stellen in overeenstemming met de professionele standaard samen met de cliënt en eventueel zijn naasten, een behandelplan op, evalueren periodiek en tijdig met de cliënt en eventueel zijn naasten op basis van gelijkwaardigheid de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling, bespreken met cliënt en eventueel zijn naasten de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen, waaronder ook het afsluiten van zorg.
Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
Aandachtstekort- en gedrags
Pervasief
Overige kindertijd
Overige aan een middel
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Dissociatieve stoornissen
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Seksuele problemen
Persoonlijkheid
Somatoform
Beschrijving professioneel netwerk:
De Praktijk voor Psychotherapie Amsterdam e.o. vindt het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere gespecialiseerde hulpverleners en zorgverlenende organisaties erg belangrijk. Door kennis en expertise te bundelen en uit te wisselen, kunnen veel mensen met psychische problemen beter geholpen worden met hun specifieke klachten. Als praktijk werken wij nauw samen met
huisartsen en andere praktijken en GGZ-instellingen. Individuele supervisie met een externe supervisor, bij voorkeur een erkend psychoanalytische of cgt supervisor verbonden aan beroepsvereniging NVP of NVPP, maakt hier deel van uit.
Onze instelling biedt zorg aan in
de generalistische basis-ggz:
gz-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog
de gespecialiseerde-ggz:
psychotherapeut, klinisch psycholoog
Psychotherapie Praktijk S. Günther heeft aanbod in de categorieën van complexiteit van situatie:
Categorie A Indicerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog
Categorie A Coördinerend regiebehandelaar:
gz-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog
Categorie B Indicerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog, psychiater
Categorie B Coördinerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog
Categorie C Indicerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog, psychiater
Categorie C Coördinerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog
Categorie D Indicerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog, psychiater
Categorie D Coördinerend regiebehandelaar:
psychotherapeut, klinisch psycholoog
4.1. Het behandelingsproces
Het kwaliteitsstatuut ondersteunt de cliënt bij het vinden van informatie wanneer hij zich tot een zorgverlener in de curatieve ggz wendt en waaraan hij het vertrouwen kan ontlenen in goede handen te zijn. Het gaat hierbij om de informatie die hij nodig heeft om te kunnen beoordelen of hij passende en goede zorg krijgt en of hij zelf hierin de regie kan houden of nemen.
Het kwaliteitsstatuut fungeert daarmee voor de cliënt als een gids om een weloverwogen keuze te maken voor een bepaalde zorgaanbieder en te participeren in de besluitvorming met betrekking tot het individuele behandelproces.
De cliënt gaat bij elk behandelingsproces bij de PPAEO vijf fases door:
1) Voortraject bij verwijzer
2) Aanmelding/intake
3) Diagnostiek
4) Behandeling
5) Afsluiting en nazorg
Hieronder staat elk van deze fases toegelicht, zoals deze van toepassing zijn binnen de PPAEO:
1) Voortraject bij verwijzer
De cliënt wendt zich tot de PPAEO voor psychologische zorg, generalistische basis-ggz (GBGGZ) en specialistische ggz (SGGZ) op grond van vigerende wet- en regelgeving en op grond van een verwijzing door de (huis)arts of medisch specialist. Het is de verantwoordelijkheid van de verwijzer dat de cliënt een verwijzing heeft die voldoet aan de daarvoor opgestelde veldnormen. De verwijzer kan via het digitale portaal ZorgDomein naar de PPAEO verwijzen middels een reguliere afspraak of een verwijsafspraak voor een specifieke klacht.
Op de homepage van de website van de PPAEO (https://psychotherapieamsterdam.nl/) is de actuele wachttijd voor intake en behandeling gepubliceerd conform de vigerende beleidsregel van de Nederlandse Zorgautoriteit, de NZa.
2) Aanmelding/Intake
De cliënt, in bezit zijnde van een geldige verwijzing van de huisarts voor GBGGZ of SGGZ, meldt zich aan
1. telefonisch tijdens kantooruren bij het secretariaat van de PPAEO via telefoonnummer 020-6730282;
2. online via het aanmeldformulier op de openbare, beveiligde website van de PPAEO, via link: https://psychotherapieamsterdam.nl/direct-aanmelden/.
In een telefonisch contact tussen cliënt en een secretariaatsmedewerk(st)er van de PPAEO, een psycholoog in opleiding aan de universiteit, wordt cliënt er direct over geïnformeerd dat wij als ggz-instelling een niet-gecontracteerde zorgaanbieder zijn en wordt hij direct gewezen op zijn persoonlijke verantwoordelijkheid om vooraf vast te stellen welke vergoeding hij van zijn zorgverzekeraar zal ontvangen voor de ggz-behandeling die hij bij onze praktijk wil volgen en welke voorwaarden volgens de zorgverzekeraar van toepassing zijn.
Bevestigt cliënt dat hij navraag heeft gedaan bij zijn zorgverzekeraar inzake de vergoeding van zijn behandeling en meldt hij zich aan voor een intakeprocedure bij onze praktijk, dan worden de gegevens van cliënt door de secretariaatsmedewerk(st)er van de PPAEO, een psycholoog in opleiding aan de universiteit, gecheckt dan wel gecompleteerd.
De cliënt wordt aansluitend per post een aanmeldpakket toegestuurd of het wordt door cliënt zelf bij de PPAEO opgehaald, met daarin naast de bevestigingsbrief:
a. de actuele verwijzer-/cliëntbrochure van de PPAEO;
b. het machtigingsformulier van de PPAEO;
c. een informatiefolder van facturatiebedrijf Infomedics.
Het toezenden van het aanmeldpakket wordt de cliënt via de mail bevestigd. De algemene leveringsvoorwaarden van de PPAEO worden als bijlage aan deze mail toegevoegd.
Na het tonen van een kopie van een geldig legitimatiebewijs en verzekeringspas en bij inlevering van de verwijzing huisarts en het ondertekende machtigingsformulier, kan de intake van cliënt van start gaan.
De intake is een kennismaking tussen de PPAEO en de cliënt. Dit is een intake voor consultatieve diagnostiek en/of behandeling. De cliënt en eventueel zijn naasten gaan na of de PPAEO voldoet aan zijn verwachtingen. De regiebehandelaar van de PPAEO gaat in ieder geval na of hij een effectief en doelmatig aanbod kan formuleren dat aansluit op de zorgbehoefte, wensen en mogelijkheden van de cliënt.
Indien de PPAEO geen passend aanbod heeft dat aansluit bij de zorgvraag van de cliënt, verwijst de regiebehandelaar de cliënt terug naar de verwijzer. Bij voorkeur met advies voor een beter passend behandelaanbod in overleg met de cliënt (bijvoorbeeld een andere zorgaanbieder, een ander echelon of een specifieke behandelaar met een andere deskundigheid).
De intakeprocedure bij de generalistische basis zorg bestaat uit het invullen van een uitgebreide vragenlijst en twee intakegesprekken. Eerst vindt er een gesprek (45 minuten) plaats met een klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) en nog een psycholoog. Vervolgens een tweede intakegesprek, ook 45 minuten, met een of twee psychologen binnen de PPAEO.
Omdat bij ernstige en complexe problematiek onbewuste processen een grote rol spelen, is binnen de specialistische zorg uitgebreid onderzoek nodig. Voordat de therapie start, wordt daarom eerst grondig vastgesteld wat er aan de hand is en hoe de problematiek het beste aangepakt kan worden. Dat gebeurt in de PPAEO als volgt:
Stap 1. Eerst vindt er een intakegesprek (45 minuten) plaats met een klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) en nog een psycholoog. Vervolgens een tweede intakegesprek van 120 minuten met een of twee psychologen binnen de PPAEO.
Stap 2. Cliënt vult thuis een of soms meerdere uitgebreide tests in. Dit onderzoek is nodig om doelgerichter te kunnen werken met focus op de persoonlijkheidsdynamiek. Daarna zal er een afspraak met cliënt worden gemaakt voor een testgesprek (90 minuten) met een of twee psychologen van de PPAEO om de uitslag van de test met cliënt te bespreken en eventueel aanvullende informatie te verkrijgen. Op grond van alle gesprekken en tests wordt een uitgebreid psychodiagnostisch rapport opgesteld.
Stap 3. Op grond van de intakegesprekken en onderzoeken zal een klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) cliënt een behandelvoorstel doen. De regiebehandelaar trekt hier een of soms twee zittingen van 45 minuten voor uit om dit samen met cliënt te bespreken. Er wordt vastgesteld wie het beste de behandelaar van de cliënt kan worden. Cliënt wordt vervolgens met zijn therapeut in contact gebracht voor het inplannen van de afspraken. Tijdens dit adviesgesprek verkrijgt cliënt ook inzicht in de geraamde behandelingskosten.
Vanaf de intake (en bij een indicatie voor behandeling binnen de PPAEO) is een klinisch psycholoog/psychotherapeut verantwoordelijk voor de cliënt en het aanspreekpunt (in ggz termen: ‘de regiebehandelaar’). De PPAEO informeert de cliënt over deze afspraken.
Indien de toestand van de cliënt verergert c.q. verandert in de periode tussen intake en behandeling kan de cliënt contact opnemen met de klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) (020-6730282). Bij spoedverwijzingen overlegt de huisarts rechtstreeks met de klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar).
3) Diagnostiek
Een klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog is verantwoordelijk voor het vaststellen van de diagnose van (een) eventuele psychische stoornis(sen) en blijft daarna de aanspreekpersoon voor de cliënt (in ggz termen: ‘de regiebehandelaar’). De cliënt wordt door de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) op een voor hem begrijpelijke wijze op de hoogte gesteld van de diagnose en wat het betekent om die diagnose te hebben. Hij krijgt een heldere omschrijving van de relevante zorgopties, het doel, de kans op succes en de mogelijke risico’s en neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt. Indien een klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) van de PPAEO naar een andere instelling verwijst, legt de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog de cliënt de eventuele opties en/of een advies voor. De cliënt heeft uiteindelijk de keuze om een gegeven advies wel of niet te volgen.
4) Behandeling
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) stelt in overeenstemming met de professionele standaard samen met de cliënt en eventueel zijn naasten, een behandelplan op. Het behandelplan bevat in ieder geval:
a) de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde (te evalueren) periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
b) de wijze waarop de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) en de cliënt de gestelde doelen trachten te bereiken;
c) wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners, en dat de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog de cliënt op die afstemming kan aanspreken (zijnde de regiebehandelaar).
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) stelt het behandelplan vast, nadat instemming van de cliënt is verkregen op basis van het voorgestelde behandelplan. Afhankelijk van de duur van de behandeling wordt een afschrift van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer) verstuurd. De afspraken worden in zijn geheel of samengevat daarin weergegeven. Bij afronding van een kortdurende behandeling wordt de huisarts in kennis gesteld van het verloop en resultaat van de diagnostische fase en/of behandeling, tenzij de cliënt hiertegen nadrukkelijk bezwaar maakt.
Omdat er naast de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) andere professionals (eventueel ook van andere zorgaanbieders) gelijktijdig bij de behandeling van de cliënt betrokken zijn, is samenwerking van belang. Dit vereist instemming van de cliënt. Afspraken hierover worden opgenomen in het behandelplan.
Het behandelplan blijft gedurende de behandeling ter beschikking van de cliënt; cliënt heeft te allen tijde recht op inzage en kan een kopie krijgen.
In afspraken wordt opgenomen op welke manier te handelen bij een crisis en op welke manier voor waarneming tijdens afwezigheid van de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) wordt zorg gedragen. Binnen de PPAEO wordt een afwezige klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog altijd waargenomen door een collega-klinisch psycholoog en/of psychotherapeut. Buiten kantoortijden heeft altijd (24/7) een dienstdoende klinisch psycholoog/psychotherapeut de achterwachtfunctie en is aanspreekbaar op de gang van zaken betreffende alle cliëntenzorg op de PPAEO; deze klinisch psycholoog/psychotherapeut-achterwacht is buiten kantooruren de (plaatsvervangend) regiebehandelaar voor de cliënten.
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) evalueert periodiek en tijdig met de cliënt en eventueel zijn naasten op basis van gelijkwaardigheid de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. In het behandelplan is opgenomen welke periode hiervoor wordt gehanteerd. Hierbij zijn de uitgangspunten van gepast gebruik van toepassing.
De keuze om op- of af te schalen in de zorg is een vast onderdeel van de periodieke behandelevaluatie. Wanneer blijkt dat er onvoldoende toegevoegde waarde is van de behandeling kan de behandeling worden bijgesteld, overgedragen of beëindigd.
Indien de behandeling wordt bijgesteld leidt dit tot een hernieuwd behandelplan dat met de cliënt wordt afgestemd.
De cliënt wordt behandeld in het kader van de afspraken en regels binnen de PPAEO als vastgelegd in haar Algemene Voorwaarden. Deze afspraken en procedures zijn schriftelijk beschikbaar en via de website https://psychotherapieamsterdam.nl/over-ons/algemene-voorwaarden/.
5) Afsluiting/nazorg
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) bespreekt met de cliënt en eventueel zijn naasten de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen. Als de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog en de cliënt van mening zijn dat de behandeling kan worden afgerond, wordt de cliënt terugverwezen naar de huisarts. Bij beëindiging van de therapie wordt met goedkeuring van cliënt een korte rapportage in de vorm van een afrondingsbrief aan de verwijzer gezonden met betrekking tot het verloop van de therapie, de resultaten en/of eventueel advies voor verdere doorverwijzing en behandeling.
Indien vervolgbehandeling elders plaats moet vinden, regelt de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) in overleg met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de doorverwijzingen en blijft de regiebehandelaar en aanspreekpunt tot deze verwijzing elders geëffectueerd is. Bij geïndiceerde vervolgbehandeling elders, wordt hierover gericht advies gegeven aan de cliënt en de verwijzer. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) biedt de huisarts in dit geval aan om de afrondingsbrief van de intake te gebruiken bij verwijzing elders. De vervolgbehandelaar wordt op deze manier, indien relevant, in kennis gesteld van het verloop van de intake, de diagnostiek, eventuele behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt. Een afschrift van de afrondingsbrief volstaat hierin. Eventueel worden ook de naasten van de cliënt geïnformeerd als de zorg wordt afgesloten.
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) autoriseert de beëindiging van de dbc (diagnose-behandelcombinatie) conform de NZa-regelgeving.
4.2. Regiebehandelaar
Indien meerdere zorgprofessionals als zorgverleners betrokken zijn bij de zorgverlening aan de cliënt is de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog degene die het zorgproces coördineert en het eerste aanspreekpunt is voor de cliënt en zijn naasten en/of wettelijk vertegenwoordiger. Dit is de regiebehandelaar. Indien zorg binnen het betreffende echelon door één zorgverlener wordt verleend, is deze per definitie ook de regiebehandelaar. Binnen de PPAEO zijn gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut, mevrouw S. Günther-Rienks, gz-psycholoog, mevrouw F. Mizee en psychotherapeut, mevrouw E. Sotiriou benoemd als regiebehandelaars en dragen zij daarmee de verantwoordelijkheid voor de integraliteit van het behandelproces. Daarnaast zijn zij voor alle betrokkenen, inclusief de cliënt en diens naasten, het centrale aanspreekpunt. In de dagelijkse praktijk is het eerste aanspreekpunt gedelegeerd naar de psycholoog die de behandeling aan de cliënt geeft, onder directe verantwoordelijkheid van de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar).
Op de praktijk is sprake van een multidisciplinaire behandeling, en daarbij geldt het volgende: de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) heeft een wezenlijk aandeel in de inhoudelijke behandeling. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) zorgt ervoor dat in samenspraak met de cliënt een behandelplan wordt opgesteld en stelt deze vast; zij draagt er zorg voor dat dit wordt uitgevoerd en – wanneer omstandigheden daartoe aanleiding geven – wordt bijgesteld. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) draagt er zorg voor dat de verrichtingen of activiteiten van alle zorgverleners die beroepshalve bij de behandeling van de cliënt betrokken zijn – en dus ook haar eigen verrichtingen of activiteiten – op elkaar zijn afgestemd. Het is van essentieel belang dat in de behandeling de juiste c.q. aangewezen deskundigheid wordt betrokken.
Vanwege het belang van continuïteit van zorg is een wisseling van klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) in beginsel ongewenst. Een wisseling van klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) gebeurt altijd in overleg met de cliënt en eventueel zijn naasten, en is wel mogelijk of wenselijk in geval van:
• op verzoek van de cliënt (met redenen omkleed);
• de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) gedurende langere tijd niet, of niet meer beschikbaar is (bijvoorbeeld in geval van ziekte of afwezigheid).
Bij wisseling van klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) is de overdragende klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog verantwoordelijk voor een goede overdracht van alle gemaakte afspraken en legt deze vast in het dossier. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) coördineert de afstemming tussen alle betrokken zorgverleners en is verantwoordelijk voor de integraliteit van de behandeling. Het overleg is gericht op overeenstemming door middel van gezamenlijke besluitvorming. Bij verschil van mening of inzicht over de in te stellen behandeling heeft de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) uiteindelijk de doorslaggevende stem, echter niet eerder dan nadat alle betrokken deskundigen gehoord zijn. Indien een verschil van mening of inzicht niet op deze manier kan worden opgelost voorziet de PPAEO in een escalatieprocedure waarvan zowel de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) als de overige bij de behandeling betrokken professionals gebruik kunnen maken.
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) draagt niet de verantwoordelijkheid voor de door andere zorgverleners tijdens het behandelingstraject uitgevoerde afzonderlijke verrichtingen en interventies. Daarvoor zijn en blijven die andere zorgverleners zelf ten volle verantwoordelijk.
Overige taken en verantwoordelijkheden van de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar):
1. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) weet zich overtuigd van de bevoegdheid en bekwaamheid van de andere betrokken zorgverleners in relatie tot de zelfstandige uitvoering van het deel van de behandeling waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
2. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) ziet er op toe dat de dossiervoering voldoet aan de gestelde eisen. Andere betrokken zorgverleners hebben een eigen verantwoordelijkheid in de adequate dossiervoering. In de PPAEO wordt gewerkt met een elektronisch cliëntendossier, waartoe alle bij de behandeling betrokken zorgverleners toegang hebben.
3. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) laat zich informeren door de andere bij de behandeling betrokken zorgverleners, zo tijdig en voldoende als noodzakelijk is voor een verantwoorde behandeling van de cliënt. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) toetst of de activiteiten van anderen bijdragen aan de behandeling van de cliënt en passen binnen het door de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog in overleg met de cliënt vastgestelde behandelplan.
4. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) en de andere betrokken behandelaren treffen elkaar ten behoeve van periodieke evaluatie van het behandelplan in persoonlijk contact en/of in teamverband, zo mogelijk in aanwezigheid van de cliënt, met de daartoe noodzakelijke frequentie op geleide van de problematiek/vraagstelling van de cliënt.
5. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) draagt zorg voor goede communicatie met de cliënt en diens naasten (indien van toepassing en indien toestemming hiervoor is verkregen) over het beloop van de behandeling.
4.3. Vormgeven gepast gebruik
De regiebehandelaar volgt het verloop van de behandeling en overlegt met de behandelaar over signalen dat de behandeling beter zou kunnen worden opgeschaald of afgeschaald. Indien daar inderdaad aanleiding voor lijkt te bestaan wordt dit met de cliënt besproken en wordt er zo nodig tussentijds onderzoek gedaan. Daarmee borgen wij dat de behandeling tijdig wordt bijgesteld of dat de cliënt indien nodig tijdig wordt verwezen.
SPECIFIEKE BEPALINGEN GGZ-INSTELLINGEN (‘Sectie III’)
1. Inleiding
In dit deel van het kwaliteitsstatuut wordt specifiek ingegaan op de situatie van zorg die binnen de PPAEO als ggz-instelling wordt geleverd. Het is een aanvulling op hetgeen in het Algemeen deel (‘Sectie I’) van dit kwaliteitsstatuut is genoemd.
2. Invulling regiebehandelaarsschap
Wij verlenen zowel generalistische basis-ggz (GBGGZ) als specialistische ggz (SGGZ).
2.1. De generalistische basis-ggz
Generalistische basis-ggz is bedoeld om milde tot matige psychische klachten die nog niet zo lang bij de cliënt bestaan te verlichten. Op basis van de intakegesprekken en diagnose wordt de zorgzwaarte vastgesteld en wordt gekozen voor een korte, middellange of intensieve behandeling, conform de richtlijnen van de NZa.
De rol van regiebehandelaar voor de generalistische basis-ggz in onze praktijk wordt ingevuld door gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut, mevrouw S. Günther-Rienks met AGB 94000406 en kwaliteitscodes 9401, 9402 en 9405, gz-psycholoog, mevrouw F. Mizee met AGB 94114179 en psychotherapeut, mevrouw E. Sotiriou met AGB 94109095.
2.2. De specialistische ggz
Specialistische ggz is bedoeld voor klachten, die al langere tijd bestaan en worden aangestuurd door herhaalde patronen. Op basis van de intake en testgesprekken en een uitgebreid persoonlijkheidsonderzoek wordt gekozen voor een doelgerichte behandeling met focus op de persoonlijkheidsdynamiek.
De rol van regiebehandelaar voor de gespecialiseerde ggz in onze praktijk wordt ingevuld door een gz-psycholoog, klinisch psycholoog, en psychotherapeut, mevrouw S. Günther-Rienks met AGB 94000406 en kwaliteitscodes 9401, 9402 en 9405, gz-psycholoog, mevrouw mevrouw F. Mizee met AGB 94114179 en psychotherapeut, mevrouw E. Sotiriou met AGB 94109095.
Hoewel in bovenstaande paragrafen reeds de positie van de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog als regiebehandelaar binnen de PPAEO is beschreven, volgt omwille van de overeenkomst en mogelijkheden tot vergelijking met andere kwaliteitsstatuten binnen de ggz de volgende opsomming van de uitgangspunten die gelden binnen de PPAEO:
• Voor alle categorieën cliënten in de specialistische ggz geldt dat daarvoor een klinisch psycholoog/psychotherapeut altijd als regiebehandelaar fungeert.
• De klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) is verantwoordelijk voor het intakeproces, draagt zorg voor het stellen van de diagnose en stelt samen met de cliënt een (voorlopig) behandelvoorstel op. De klinisch psycholoog/psychotherapeut heeft hiervoor direct contact (ook eventueel beeldbellen) met de cliënt.
• Bij de intake legt de PPAEO in een elektronisch medisch dossier vast wie verantwoordelijk is voor de cliënt en wie als aanspreekpunt fungeert in de periode vanaf de intake. Als blijkt dat behandeling bij de PPAEO niet is aangewezen, dan wordt de cliënt doorverwezen naar een andere zorgaanbieder of terugverwezen naar de verwijzer.
• Als delen van het intake-/diagnostische proces door anderen dan de klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) worden verricht, moet de klinisch psycholoog/psychotherapeut via direct contact (ook eventueel beeldbellen) met de cliënt bij de beoordeling betrokken zijn.
• De uiteindelijke keuze voor de behandelaar wordt gemaakt in overleg met de cliënt of diens vertegenwoordiger.
• De klinisch psycholoog/psychotherapeut (i.c. regiebehandelaar) draagt er zorg voor dat besluitvorming op cruciale momenten in de behandeling en bij voorgenomen ontslag, doch minimaal eenmaal per jaar, plaatsvindt en in het multidisciplinair team wordt afgestemd en getoetst. De wijze waarop is in persoonlijk overleg via face-to-face contact, beeldbellen of telefonisch.
3. Organisatie van de zorg
De PPAEO is verantwoordelijk voor de organisatie van de zorgverlening en de monitoring daarvan op zodanige wijze dat er sprake is van een veilige zorgomgeving; zowel in de generalistische basis-ggz als in de specialistische ggz.
Inzake de totale organisatie van de zorg beschrijft de PPAEO in dit kwaliteitsstatuut:
• hoe toezicht wordt gehouden op bevoegdheid en bekwaamheid van zorgverleners
Binnen de PPAEO gelden strikte regels betreffende het aannamebeleid van zorgverleners werkzaam binnen de ggz. De PPAEO vergewist zich ervan dat de wijze waarop zorgverleners die zorg verlenen aan haar cliënten in het verleden hebben gefunctioneerd, niet in de weg staat aan het inzetten van de zorgverleners bij het verlenen van zorg. De zorgverleners in loondienst moeten bij indiensttreding een actuele Verklaring omtrent gedrag (VOG) overleggen en wordt via de Vergewisplicht (IGJ) informatie opgevraagd.
De leidinggevende van de PPAEO ziet erop toe dat de aangestelde behandelaren bevoegd zijn en hun bekwaamheden onderhouden. De kwaliteitsbewaking en –bevordering van de aangestelde behandelaren is als volgt binnen de PPAEO geregeld:
1. Literatuurbespreking inzake psychoanalytische theorie en psychoanalytische therapie, een keer in de week een uur, onder leiding van de klinisch psycholoog, psychotherapeut en praktijkhoudster mevrouw S. Günther-Rienks.
2. Individuele supervisie, periodiek (wekelijks, bij voldoende caseload) waarbij cliënten tenminste twee keer per jaar besproken worden, met een erkend (psychoanalytische) supervisor verbonden aan beroepsvereniging NVP of NVPP.
3. Intervisie, een keer in de maand twee keer twee uur, in aanwezigheid van minimaal twee BIG-geregistreerde klinisch psychologen/psychotherapeuten en psychiater
• de procedure voor op- en afschalen van zorgverlening
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) evalueert elke zes tot negen maanden de behandeling van de cliënt en maakt hierbij gebruik van een uitgebreid evidence based psychodiagnostisch onderzoek. Naar gelang de resultaten uit de test en de bevindingen van de behandelaar en de cliënt stelt klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) vast in hoeverre op- of afschalen van zorg passend is voor de cliënt.
Indien een significante verbetering in de toestand van de cliënt ontstaat, zodanig dat een terugval bij de cliënt nihil wordt geacht en dit beeld ondersteund wordt door de resultaten uit het psychodiagnostisch onderzoek, wordt de behandeling in overleg met de cliënt beëindigd.
• de reguliere samenwerkingsafspraken
Voor medicamenteus behandelen, supervisie, intervisie en multidisciplinair overleg zijn er reguliere samenwerkingsafspraken met psychiater O.W. van Strien, met klinisch psycholoog en psychoanalytica mevrouw L. Dullaart-Pruyser en met gz-psycholoog en psychotherapeut de heer H. de Bont, met klinisch psycholoog, psychotherapeut en psychoanalyticus de heer B. van Dongen en met de heer M. van Veen, psychoanalytisch psychotherapeut.
De heer O.W. Strien, Touwslagerstraat 53, 1013 DL Amsterdam
Mevrouw L. Dullaart-Pruyser, J. Verhulststraat 145-hs, 1071 NB Amsterdam, www.dullaartpruyser.nl
De heer H. de Bont, In de Pelmolen 8, 1115 CM Duivendrecht, www.psychotherapiedebont.nl
De heer B. van Dongen, Schouwtjeslaan 41 ROOD, 2012 KE Haarlem, bastiaanvandongen.nl
De heer M. van Veen, Nieuwendammerdijk 172, 1025 LT Amsterdam
• Lerend netwerk
Psychotherapie Praktijk S. Günther geeft op de volgende manier invulling aan het lerend netwerk van indicerend en coördinerend regiebehandelaren. Wij hebben ons verbonden met UMC Amsterdam, loc. AMC, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam en GGZ Interventie, Johannes Vermeerstraat 24, 1071 DR Amsterdam, om dit lerend netwerk mogelijk te maken.
• de informatie-uitwisseling en overdracht tussen klinisch psycholoog/-psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) en andere betrokken behandelaren
Binnen de PPAEO wordt gewerkt met één elektronisch cliëntendossier. Zowel de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) als de overige behandelaren rapporteren hierin schriftelijk hun bevindingen. Elke werkdag is er tussen de behandelsessies door doorlopend gelegenheid tot mondelinge informatie-uitwisseling en –overdracht tussen klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) en behandelaren. In reguliere overleggen (MDO’s, indicatieoverleg, intervisie) wordt informatie uitgewisseld en overgedragen. Van alle mondelinge informatie-uitwisselingen en –overdracht wordt schriftelijk verslag gemaakt in het elektronisch cliëntendossier.
• de escalatieprocedure indien betrokken zorgverleners het onderling oneens zijn
Indien er verschil van mening is tussen de regiebehandelaar en de behandelaar(s) over de zorgverlening aan een cliënt wordt allereerst geprobeerd tot een gezamenlijke oplossing te komen, zo nodig op basis van nader te verrichten onderzoek. Leidt dat niet tot een gezamenlijk gedragen aanpak dan wordt de casus voor advies voorgelegd in het multidisciplinair team dat één maal per maand bijeenkomt maar in spoedeisende gevallen ook extra bijeengeroepen kan worden.
• het bewaken van de wettelijke dossierplicht
De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) ziet er bij cliënten maandelijks op toe dat het elektronisch cliëntendossier wordt bijgehouden. Alle betrokken zorgverleners evenals de administratief medewerkers op het secretariaat zijn verplicht aantekeningen bij te houden van ieder contact met de cliënt. Bij een vijfjaarlijkse kwaliteitsvisitatie vanuit de LVVP is eveneens een evaluatie gedaan van de dossiervoering. De klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) spreekt betrokken behandelaren aan op het feit als de schriftelijke verslaglegging onvoldoende is.
• de inrichting van het elektronisch cliëntendossier
De PPAEO heeft een elektronisch cliëntendossier ingericht, zodanig dat de relevante gegevens toegankelijk zijn voor alle zorgverleners die betrokken zijn bij de zorgverlening aan de cliënt. Dit systeem is beveiligd, wordt voortdurend onderhouden en kent een adequate back-up en recoveryvoorziening. De digitale dossiers worden conform de NEN7510 normen beheerd door Allround Services International B.V. te Wormer, waarmee tevens een verwerkersovereenkomst is gesloten.
• de wachttijden monitor en wachttijdinformatie
Op de openbare website van de PPAEO worden op de homepage (https://psychotherapieamsterdam.nl/) de actuele wachttijden voor de intake voor alle hoofddiagnosegroepen bij de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) getoond, alsook de actuele wachttijden voor de behandeling. Maandelijks inventariseert de PPAEO hoe lang de wachtlijst is voor de cliënten.
Indien de cliënt niet meer in behandeling is bij de PPAEO en er ontstaat een terugval dan zal in principe de cliënt zich eerst moeten wenden tot de (waarnemend) huisarts. Deze kan de cliënt dan direct verwijzen naar de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) in de PPAEO, om daarmee vergoeding van deze behandeling mogelijk te maken. Afhankelijk van de mogelijkheden kan de diagnostiek en behandeling gelijk worden opgepakt of (met eventueel een telefonisch advies van de psychiater) beheersbaar worden gemaakt tot een later tijdstip.
_______________________________
Kwaliteitsstatuut Psychotherapie Praktijk S. Günther
Professioneel statuut
De leiding binnen de Psychotherapie Praktijk S. Günther (AGB 22227545) berust bij mevrouw drs. S. Günther-Rienks, klinisch psycholoog/psychotherapeut (AGB 94000406, kwaliteitscodes 9401, 9402 en 9405, BIG reg. psychotherapeut 19025776716 en BIG reg. klinisch psycholoog 19025776725). Zij is tevens regiebehandelaar. Daarnaast is ook mevrouw E. Sotiriou (AGB 94109095, BIG reg. psychotherapeut 89928913816) en mevrouw F. Mizee (AGB 94114179 en BIG reg. GZ-psycholoog 49932393325) werkzaam als regiebehandelaars binnen de Psychotherapie Praktijk S. Günther.
In de praktijk zijn gekwalificeerde behandelaars werkzaam. De behandelaars zijn professionals, die uitvoering geven aan (een deel van) de behandeling van cliënten en die niet de rol van regiebehandelaar vervullen. Behandelaars zijn of basispsycholoog (met verscheidene kwalificaties) of gz-psycholoog , klinisch psycholoog of psychotherapeut, al dan niet in opleiding.
De behandelaar in de praktijk handelt in overeenstemming met de voor hem geldende professionele (wetenschappelijke) standaard. Hij voert als goed hulpverlener zijn aandeel in de behandeling uit zoals vooraf vastgelegd in het individuele behandelplan, het zorgprogramma en/of zoals deze voortvloeien uit de wet- en regelgeving volgens die standaard uit. Zijn professionele autonomie wordt door de leiding en medebehandelaars gerespecteerd.
Hij ontleent zijn verantwoordelijkheid aan het deskundigheidsgebied waarvoor hij is opgeleid. Hij is gehouden zijn deskundigheid en bekwaamheid op peil te houden dan wel uit te breiden, zodanig dat hij voldoet aan de eisen die in redelijkheid aan hem als hulpverlener mogen worden gesteld. Intervisie en supervisie zijn hierbij essentiële instrumenten.
Specifieke taken en verantwoordelijkheden van de behandelaar in de specialistische ggz:
• De behandelaar geeft binnen het kader van het behandelplan zelfstandig uitvoering aan (delen van) het behandelplan; zijn professionele autonomie wordt gerespecteerd;
• De behandelaar is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor het eigen handelen; Hij voorziet de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) regelmatig en op tijd van relevante informatie, zodat deze zijn verantwoordelijkheden kan waarmaken. Dit gebeurt veelal via aantekeningen in het elektronische cliëntendossier;
• Hij volgt aanwijzingen van de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) op voor zover deze verenigbaar zijn met zijn/haar eigen deskundige oordeel en meldt expliciet bij de regiebehandelaar wanneer hij geen gevolg geeft aan diens aanwijzingen;
• Bij afsluiting van zijn deel van de behandeling stelt hij de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) daarvan in kennis.
Wanneer er sprake is van een verschil van mening of inzicht met de klinisch psycholoog/psychotherapeut/gz-psycholoog (i.c. regiebehandelaar) bijvoorbeeld over de te volgen behandeling van een cliënt, kan de behandelaar een beroep doen op het onderstaande door de zorgaanbieder opgestelde escalatieprotocol.
Escalatieprotocol
Indien er verschil van mening is tussen de regiebehandelaar en de behandelaar(s) over de zorgverlening aan een cliënt wordt allereerst geprobeerd tot een gezamenlijke oplossing te komen, zo nodig op basis van nader te verrichten onderzoek. Leidt dat niet tot een gezamenlijk gedragen aanpak dan wordt de casus voor advies voorgelegd in het multidisciplinair team dat één maal per maand bijeenkomt maar in spoedeisende gevallen ook extra bijeengeroepen kan worden.